Valeondades-Houses

Wandelen op Samos - van Valeondades naar Manolates

Manolates:
er zijn drie manieren om naar Manolates te wandelen.
twee daarvan volgen de rivier de "Kakorema" (de slechte stroom) en klimmen dan steil naar Manolates omhoog. De derde loopt omhoog door wijngaarden en olijfgaarden.

Wandelen van Valeondades naar Manolates, variant A (1 uur 15 min.):
Loop langs restaurant Ta Aidonia en sla rechtsaf op de asfaltweg. Sla linksaf over de brug en neem vlak daarna het pad dat linksaf omhoog leidt langs een irrigatiekanaal. Het pad maakt een bocht naar rechts en het Nachtegalendal ontvouwt zich in volle glorie. Voorzover het oog reikt wijngaarden en olijfboomgaarden aan de andere kant van het dal. Blijf het goed gemarkeerde pad volgen tot het op een zandweg stuit. Sla daar rechtsaf naar een kerkje en kijk terug op waar je vandaan gekomen bent. Sla met het kerkje in de rug direct de eerste weg rechtsaf. Volg deze tot vlak voor een huis en sla rechtsaf en volg de weg langs een muur. Vlak nadat zich een pad uit een wijngaard bij de weg heeft gevoegd, sla linksaf bij een bord met ‘voetpad Manolates’. Volg dit slingerende pad omhoog tot het bij de asfaltweg uitkomt. Dan zijn er twee mogelijkheden : of je volgt de asfaltweg omhoog en komt dan aan bij het begin van Manolates of je loopt 80 meter naar rechts en slaat dan linksaf op een betonweg (bij richtingaanwijzer ‘Oundades’). Volg deze redelijk steil omhoog gaande betonweg tot een T-splitsing, waar je linksaf gaat en midden in het dorp aankomt.

Wandelen van Valeondades naar Manolates, variant B ( 1,5 uur):
Daal af via de dorpskalderimi, passeer het laatste huis links en daal verder af naar de asfaltweg. Sla daar linksaf. Steek na 50 meter na een groot rotsblok rechts de rivier over en volg het pad door het bos. Vaak kun je hier in het voorjaar nachtegalen horen. Je komt uit bij een zandweg en slaat rechtsaf. Blijf de zandweg volgen. In het voorjaar steek je wel 4 keer de rivier over, de kleine stroompjes niet meegerekend. In de zomer en het najaar is de in het voorjaar wild stromende beek zelf een stroompje geworden of soms zelfs helemaal opgedroogd. Kijk na de 4e oversteek uit naar een grote rots met daarop een grote pijnboom aan de rechterkant. Vlak daarna begint rechts (goed gemarkeerd met steenmannetjes en rode punten) een naar boven slingerend pad. Het is wat glibberig vanwege de bladeren van de steeneik. Eenmaal op hoogte passeer je een olijfboomgaard. Het pad klimt verder naar een zandweg, waar je linksaf slaat en de weg met de bocht naar rechts omhoog volgt. Kijk 50 m. na de 2e bocht naar links uit naar een grote eik met rode stip aan je rechterhand, waar een pad begint dat steil omhoog leidt. Passeer een huis met stip aan de rechterkant en klim verder omhoog. Je passeert weer een huis met stip, nu aan de linkerkant. Aan het einde van het pad kom je bij een zandweg aan, gemarkeerd met steenmannetjes, waar je rechtsaf slaat. De weg slingert in de richting van de zee. De zandweg verandert in een betonweg bij een huis en hier sla je linksaf. Vijftig meter verder sla je rechtsaf op een voetpad (goed aangegeven met een bordje). Je passeert een schuurtje en komt weer uit op de betonweg waar je rechtsaf slaat. Bij splitsing links aanhouden; je blijft op de betonweg lopen. Je passeert de begraafplaats, je gaat hier rechts omhoog en loopt aan het eind van de weg het dorp in.

Wandelen van Valeondades naar Manolates, variant C (1,5 uur):
Daal af via de dorpskalderimi, passeer het laatste huis links en daal verder af naar de asfaltweg. Sla daar linksaf. Steek na 50 meter na een groot rotsblok rechts de rivier over en volg het pad door het bos. Vaak kun je hier nachtegalen horen. Je komt uit bij een zandweg en slaat rechtsaf. Blijf de zandweg volgen. Je steekt 4 keer de rivier over, de kleine stroompjes niet meegerekend. In de zomer en het najaar is de in het voorjaar wild stromende beek zelf een stroompje geworden of zelfs helemaal opgedroogd. Kijk na de 4e oversteek uit naar een grote rots met daarop een grote pijnboom aan de rechterkant. Vlak daarna begint rechts (goed gemarkeerd met steenmannetjes en rode punten) een naar boven slingerend pad naar Manolates (zie variant B). Zo’n 150 meter vanaf dit punt start aan de linkerkant de klim naar Vourliotes (steenmannetje en blauw bordje). Honderd meter hierna begint in deze variant rechts de klim naar Manolates (steenmannetje en rode stippen, aanduiding M2). Het pad slingert zich omhoog. Negeer afslagen en blijf omhoog klimmen. Bovenaan bij T-splitsing met bordje ‘voetpad Vourliots’ linksaf en daarna scherpe bocht naar rechts. Negeer afslag naar links. Het landschap opent zich en je hebt een prachtig uitzicht op het Nachtegalendal. De landweg blijven volgen tot je bij een huis komt en hier sla je linksaf. Vijftig meter verder sla je rechtsaf op een voetpad (goed aangegeven met een bordje). Je passeert een schuurtje en komt weer uit op de betonweg waar je rechtsaf slaat. Bij splitsing links aanhouden; je blijft op de betonweg lopen. Je passeert de begraafplaats, je gaat hier rechts omhoog en loopt aan het eind van de weg het dorp in.